سیاسفید

مجله اینترنتی سیاسفید

سیاسفید

مجله اینترنتی سیاسفید

مقاله غیرمعمول روش های فریبنده آتشگاه اصفهان را آشکار می کند


و آن شئ که میان دو انگشت رو به آسمان گرفته چیست؟ محراب مرمری یکپارچه این مسجد زیباترین محراب در میان مساجد همدوره است. برای رفتن به کافی شاپ کافی شاپ کافه مشتی یزد میتوانید از اتوبوسهایی که در ایستگاه اتوبوس مسجد صاحب الزمان توقف دارند، استفاده کنید. اولین بنای مسجد در دوران آل بویه به پایان رسید که امروزه در شهر یزد این بنا را به عنوان مسجد عتیق میشناسند. در شمال ایوان استاد، شبستان کوچکی واقع شده است که زیباترین محراب گچبری مسجد را دارد و به مسجد الجایتو معروف است. مسجد جامع یزد از سنگ مرمر ساخته شده است. از بخشهای دیدنی مسجد جامع یزد هستند. بعدها شاه اسحق اینجو در سال 752 هجری قمری ساختمانی در میان مسجد بنا کرد که آنرا خدایخانه یا دارالمصحف می نامند و مکان نگهداری قرآن مجید و مکان تلاوت آن بودهاست. همچنین به شما میهمانان گرامی پیشنهاد می کنیم که دیزی سنگی های فوق العاده این رستوران سنتی را از دست ندهید. در طراحی تمام سقف های بنای حمام خان، از طاقِ تویزه ای (طاق نوعی سقف قوسی شکل است و به دندانه های قوسی شکل داخل طاق که سنگینی سقف را به دیوار منتقل می کند تویزه گفته می شود) استفاده شده است که نمونه آن، در قسمت سربینه حمام (با چهار ستون و یک سقف) مشاهده می شود. در پشت بنا چند حوض نیز دیده میشود که جهت ذخیره آب و استفاده از آب باران کاربرد داشته است.آب مصرفی این کاروانسرا از چشمه سیاه در 5/7 کیلومتری قصر، توسط آبراهه سفید رنگی که از سنگ تراشیده شده، منتقل می شده است. اما پس از گذشت چند سال با نام سی و سه چشمه شهرت یافت.

میدان خان، بازارچه کاشی گری و قسمت مسکونی اطراف حمام که علاقمندان به بازدید از این حمام تاریخی می توانند یا از تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی وارد بازار مسگرها شوند و پس از عبور از بازار وارد میدان خان شده و در انتهای میدان به کوچه ای می رسند که حمام در آن دیده می شود. مسیر دیگر ورود به بازار مسگرها از تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی است. برای رسیدن به بازار خان یزد باید ابتدا خود را به تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی یزد برسانیم و از بازار مسگرها می توانیم به بازار خان دسترسی پیدا کنیم و از گشت و گذار در این بازار سنتی و تاریخی لذت برده و حتی از حجره های زیبای آن برای خود خرید کنیم. در قسمتی از این حمام نقاشی های دیده می شود که متعلق به اواخر دوران قاجاریه هستند و معمولا سوژه حماسی، نظامی و متاثر از شاهنامه دارند. احتمال دیگر در مورد نام موضع بهروک که صحیح تر هم به نظر میرسد این است که بهروک همان اشتقاق بهره یا همان پَهره فارسی باشد که به بهروک تغییر یافته و به معنای بخش و قسمت است احتمالاً بنا به این دلیل که کوچه بهروک خارج از حصار شهر بوده مردم آن را بهره برج و بارو میخواندند که به معنای پهلوی برج و بارو میبودهاست یا این احتمال هم وجود دارد که بهروک به معنای قسمتی از موضعی در شهر بودهاست. هیچ جای دنیا شرافت و انسانیت ایرانیها را ندارد. این پروژه شاخص به صورت مشارکتی با یک شرکت ترکیه ای که جزو 10 شرکت برتر دنیا به شمار می رود، انجام و به بهره برداری رسیده است. آتشگاه اصفهان به عنوان یکی از سه اثر قدیمی که از دوران باستان به جا مانده، شناخته می شود.

دخمه زرتشتیان یزد، به نامهای «برج خاموشان» و «برج سکوت» نیز شناخته میشود. آتش مقدس زرتشتیان بیش از ۱۵۰۰ سال است که خاموش نشده و گردشگران و بازیدکنندگان زیادی میتوانند از پشت شیشه این آتش مقدس همواره شعلهور را ببینند. ساختمان آتشکده یزد با پشتیبانی مالی پارسیان (زرتشتیان ساکن هند) و در دوران رضاشاه ساخته شد. این بنا با استفاده از مصالح مختلف آجر، ساروج و گچ ساخته شده است. این حمام طوری ساخته شده که همه ی مردم در گذشته توان استفاده از آن را داشته باشند. او این بنا را در سال ۱۲۱۲ هجری قمری و در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر ساخت که ۹۰۰ متر مربع آن شامل زیربنا میشد. این بازار که بزرگترین بازار سنتی یزد به شمار می رود، یک بنای تاریخی می باشد و به عنوان آثار ملی در کشورمان به ثبت رسیده است. یکی از بهترین محله های اصفهان که به دلیل زیبایی و دارای بودن ویژگی های خاص توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، محله جلفا می باشد. خیابان قیام، نه تنها بازار خان، بلکه تعداد زیادی از بازار های یزد را در خود جای داده است. حس خوشایندی که در اثر تحلیل و تعمق پیچیدگی های بصری در انسان ایجاد می شود، نوعی از جذابیت بصری را ایجاد می کند.

تبدیل شده است، به همین علت این سازه را به عنوان یکی از میدان های حماسه ای یزدی ها می شناسند. بازار پنجه علی مشهور به بازار مسگران یزد، قدمتی ۶۰۰ ساله دارد و متعلق به قرن نهم هجری قمری می باشد که هنوز بافت سنتی قدیم خود را حفظ کرده است. بازدید از محله جلفا و بافت محله را از دست ندهید. بازار خان دارای چهار بخش شمالی جنوبی شرقی و غربی می باشد، ۳۵۳ مغازه در بخش شمالی و جنوبی بازار وجود دارد؛ که طول این راسته را به ۷۸ متر می رساند. برای اینکه مواد آلوده به زمین برخورد نداشته باشد، قبرستان زرتشتی ها در یزد را با خشت خام و گچ میساختند. بازار خان یزد که پهناورترین بازار یزد می باشد، به دست محمد تقی خان بافقی و نوادگان او احداث گردیده، که خود محمدتقی خان تاسیس کننده خوانین و یکی از حاکمان شهر یزد بود. این مسجد زیبایی بی نظیری را ازان خود کرده به نحوی که بعد از مسجد جامع یزد می توان گفت دومین مسجد مهم این شهر به شمار می رود. مسجد جامع قدیم در قرن ششم هجری قمری و به دستور گرشاسب از نوادگان "علاء الدوله کالنجار" ساخته شد و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار "سید رکن الدین محمد قاضی" است. مسجد جامع یزد یکی از آثار ثبتشده در فهرست جهانی یونسکو است.

اگر می خواهید با مسجد جامع اصفهان بیشتر آشنا شوید پس تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید. این محله از پراهمیتترین محلات بافت تاریخی یزد میباشد که مهمترین حوادث سیاسی تاریخ یزد پس از اسلام در آن رخ دادهاست. این محله در گذشته جزو محلات اعیاننشین یزد بوده، کوی فهادان به همراه محلهٔ چهار منار از مهمترین محلات بافت تاریخی و قدیم یزداست. کلیسای وانک در قلب بافت تاریخی منطقه جلفا واقع شده است و در کنار آن میتوانید از میدان جلفا و سایر کلیساهای این منطقه دیدن کنید. محله جهاد در مرکز تهران و در منطقه شش شهرداری قرار دارد. اسکلت های شش هزار ساله سیلک برای سارا خیلی جالب بودند. آبانبار شش بادگیر مربوط به دوره معاصر است و در یزد، محله شش بادگیری، کوچه شش بادگیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۵۷ با شمارهٔ ثبت ۱۶۰۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. به همین علت در بیشتر منابع تاریخ ساخت بازار خان دوره قاجار ذکر شده است. در ادامه مطلب آنها را بیشتر به شما معرفی می کنیم. مسجد جامع یزد، مسجدی در دل کویر که بنیان و پی ریزی آن به دوره ساسانیان بر می گردد. از کوچه پس کوچههای طولانی و سقفدار میگذرند و میرسند به جاهایی مثل مسجد جامع یزد. همچنین تا ۳۰۰ سال گذشته بسیاری از زمینهایی که امروزه باغ دولتآباد در آن قرار گفتهاست یا زمین کشاورزی بودهاست یا ریگ زار که پس از حکومت محمد تقی خان بافقی آباد گردیده، چه پس از اقدامات محمد تقی خان و چه قبل از آن از محلهای به نام دولتآباد در تواریخ یزد نامی نیامده است و بارها در تاریخ اشاره شدهاست که باغ دولتآباد متصل به دروازهٔ چهار منار است که امروزه داخل خود محلهٔ چهار منار قرار دارد. در زمانی که برای نوبت اول شاهزاده سلطان حسین میرزا ملقب به جلال الدوله فرزند ارشد مسعود میرزا ظل السلطان پسر ناصر الدین شاه و نوادهٔ دختری (همدم الملوک) امیر کبیر حاکم یزد شد در ابتدای ورودش در مقرّ حکومتی خود، باغ دولتآباد جلوس میکند و بزرگان و افراد سرشناس یزد جهت تبریک و خوش آمد گویی به نزد او میروند پس از آن که افراد بسیاری آمدند و رفتند، جلال الدوله رو به اطرافیان میکند و میگوید: آیا کسی هست که نزد ما نیامده است؟

پس از دوران صفویه و در نتیجه تغییر و تحولات تاریخی از اهمیت نقش جهان بیشتر و بیشتر کم میشد و مثل خیلی چیزهای دیگر در دوران قاجار حتی تا مرز نابودی رفت؛ اما در دوران پهلوی احیا و مرمت آن از سر گرفته شد. هیچکدام از این دو پارک استانداردهای لازم، برای محیط تفریحی را ندارند و بیشتر جنبهٔ اسمی پارک را دارند تا عنوان کاربری آن. تا حدود ۵۰ سال گذشته در محله مکانهایی که عملکرد اقتصادی داشتند وجود داشته که از جمله میتوان به کاروانسرای سید حیدری که محلی برای فروش عمده و جزئی محصولات کشاورزی بوده (این محصولات بیشتر از روستاها و باغهای حومهٔ شهر به این مکان آورده میشده) و محلی در کنار مسجد بزرگ چهار منار به «نواقلی» اشاره نمود که از تمام بارهای وارده به محل، عوارض دریافت میکردند، همچنین وجود چندین بازارچه به صورت پراکنده در این محله مانند بازارچهٔ کاشی زاده (سر حوض ملتکیه)، بازارچهٔ چهار منار (این دو بازارچه بازماندهٔ بناهای سید شمس الدین است)، بازارچهٔ میر خضر شاه، و بازارچهٔ کوچه صدری همگی دلیل بر رونق اقتصادی این محله بودهاست. اما مناطق حومهٔ شهر غالباً مشاغلی از قبیل کشاورزی و زراعت و برزگری و تهیه کود حیوانی و انسانی را به عهده داشتهاند همچنین در گویش و لهجههای آنان هم تفاوت وجود دارد و همین امر چه در قرن حاضر و چه در قرون گذشته باعث به وجود آمدن نوعی تضاد اجتماعی شدهاست. شما میتوانید با مراجعه به این آتشکده، آتشی که تا به امروز خاموش نشده است را از پشت شیشه مشاهده کنید.

شما تابهحال به بازار خان یزد رفتهاید؟ در مرکز خرید آریا یزد موجود هستند. مغازه خاصی در این بازار وجود دارد که همیشه از آن خرید کنید و بخواهید به بقیه هم معرفی کنید؟ آیا همیشه برای خرید به این بازار سر میزنید؟ یکی دیگر از بخشهای دیدنی این میدان، نخل بزرگ آن است که به نخل حیدریها معروف بوده و به گفتهی عبدالحسین آیتی پیشینهی این نخل به ۴۵۰ سال پیش و دوره صفوی میرسد. در همین دوره بازار گستردهتر میشود. بازار خان در حقیقت طویلترین و همچنین پهناورترین بازار شهر یزد به حساب میآید که زیربنای آن در دوره قاجار گذاشته شده است. بنای سردر مربوط به دوره اول ساختمانی ،همزمان با ایوان و گنبدخانه است که در دوره تیموری کاشیکاری و کتیبه هایی بر روی آن نصب شده و در دوره صفوی، دو مناره رفیع بر بالای آن ساخته شده و در دورهاخیر نیز مناره ها و پوشش تزیینی آن تجدید یافته است . آن طور که ذکر شده است هزینه کلیه تزئینات و نقاشی ها و تذهیب ها را فردی به نام “آودیک استپانوس” متقبل شده است. تزئینات به کار رفته در این بنا زیبایی و اصالت خاصی به سرویس بهداشتی می بخشد. مسجد جامع یزد: از شاخصترین مکانهای تاریخی که با منارههای زیبا و بلند، کاشیکاریهای فیروزهای و تزئینات و گچبریهای هنرمندانهاش بسیار دیدنی است. مسجد جامع اصفهان که آن را به نام های مسجد جمعه اصفهان و مسجد جامع عتیق نیز می شناسند، مسجدی تاریخی در انتهای بازار اصفهان است که یادگاری از سبک های مختلف معماری بعد از اسلام را در خود جای داده است.

به این بازار تاریخی که بروید رونتق بخش شمالی آن نسبت به قسمت های دیگر را کاملا حس می کنید. همین اتفاق موجب حسادت استاد به شاگرد می شود و بعد از دیدن چنین معماری، خود را از مناره مسجد پایین می اندازد. پس از سال ها سلطان مسعود میرزا بزرگترین پسر ناصرالدین شاه دستور تخریب چهارباغ را صادر کرد، اما طلاب در همان زمان به چهارباغ رفتند و موفق شدند ماموران ظل السلطان را شکست دهند و مانع قطع مابقی درختان شوند. پس از اسکان، دست به اقدامات اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی زدند و هر اقدامی که از لازمه های ایجاد یک جامعه انسانی است. پس با همراهی آنها به متون کتب قدیمی رجوع کردند تا با دید روشنتری آنها را بازخوانی کنند. از آنجا که شیرسنگی در تاریخ ایران نماد حراست بوده است، برخی معتقدند که این شیرها نماد سپاهیان بختیاری هستند که با شجاعت تمام از اصفهان و زاینده رود محافظت می کردند. این دیوارها با نقاشی های زیبایی تزیین شده و در حال حاضر قسمت کمی از این نقاشی ها دیده می شود و بخش زیادی از آن از بین رفته است. کلیسای وانک، از جذابترین دیدنی های اصفهان به شمار میرود و یکی از زیباترین کلیساهای ایران است که توسط ارامنه منطقه جلفای اصفهان و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. این شهرستان که در جنوبی ترین نقطه استان یزد واقع شده با برخورداری از جنگلهای باغ شادی، باغ معدن منطقه کرخنگان، جنگلهای انبوه و سرسبز چنارناز که درختانی چون بنه، کهکم، ارژن و… زمانی کتابهای چاپی را در اروپا دیده بود و حالا با همراههای خودش دست به یک کار درخشان زده بودند؛ کسانی که هیچ آشنایی با این علم نداشتند و همه روحانی و شاگردان مذهبی بودند. استاد بدیع الزمان تونی که بهخدمت اشرف به امر معماری مشغول بود، حقیقت طرح مسجد و خانه پیرزن را به عرض رسانید و شاه عباس او را مأمور جلب رضای پیرزن کرد و وی نیز از عهده این کار برآمد.

کف مسجد هیچ پله، نرده یا صفهای ندارد. این بازار دارای ۶ باب مغازه با میانگین دهانه ۵ متر است که از جنوب به بازار خان و از شمال به کوچه دارالشفا یا دروازه تاریخی وصل و ختم می شود. حدود ۲۰۰ سال پیش در مجموعه بازار خان مکانی بود که به آن گرمابه ی نور می گفتند. طبق آخرین آماری که منتشر شده است، ۹ هزار گونه پرنده در جهان وجود دارد که حدود ۱۰ الی ۱۳ درصد این تعداد از پرندگان در معرض انقراض کامل قرار گرفتهاند. این باغ با مساحتی در حدود ۷۰/۰۰۰ مترمربع شامل ساختمانها، حوضها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغهای با درختان انار و انگور و… در فصل بهار میتوانید در این مسیر دلپذیر قدم بزنید یا روی نیمکتهایی در سایه درختان سرسبز استراحت کنید. و امیر شیخ را چند نفر فیل همراه بود و در بیرون شهر فیلان را نهیب میدادند تا خرطوم بر درختان میپیچیدند و از بیخ میکندند و تکیه بر دیوارها و عمارتها میزدند و خراب میکردند، و به عاقبت نتوانست که بستاند. مسیرِ سربالایی دخمه گلستان را پیش میگیریم و بالا میرویم. همچنین، یک پیاده رو در دو قسمت بالا و پایین پل وجود دارد که پیاده رو پائین گذرگاهی است که پایه های مرکزی پل در فاصله کمی از رودخانه درون آن ایجاد شده است. باغ پرندگان اصفهان محل نگهداری گونه های متعددی از انواع پرندگان است و علاوه بر اینکه ارزش گردشگری بالایی دارد برای کارهای علمی و تحقیقاتی بر روی پرندگان نیز کاربرد دارد. علاوه بر آن دو برج ناقوس نیز در این کلیسا دیده میشود که در ساعات مشخصی از روز به صدا درمیآیند. گنبد ترکدار مسجد نیز از تزیین و کتیبه بینصیب نمانده است و علاوه بر کاشیکاری سبزرنگ، اطراف آن کتیبهای به خط کوفی قرار دارد.

در این کتاب تمام بنای مسجد جامع اصفهان مستندسازی میشود و دورههای تاریخی آن و همچنین مقایسه آن با دیگر مساجد شرح داده شده است. بهعبارتدیگر میتوان گفت که بازار بزرگ اصفهان، مسجد جامع و میدان نقشجهان را به هم پیوند میدهد. ساخت و ساز تمام این بناها و عمارتها در سال ۷۱۷ هجری به پایان رسید و در سال ۷۳۳ سید شمس الدین در تبریز از دنیا رفت و جنازه اش را به یزد منتقل کرده و در مدرسه شمسیه به خاک سپردند. کساراتسی به آرزوی خود رسید. اسقف خاچاطور کساراتسی پیشوای مذهبی ارامنه مسیحی در زمان شاه صفی و در جلفای اصفهان بود. جروبحثهای لفظی به درگیری میکشد و سرانجام با میانجیگری ریشسفیدی، مجسمه لب به سخن میگشاید و اعلام میکند خاچاطور کِساراتسی است و از آن دنیا آمده سری به جلفا بزند و ببیند آیا شکوه دیرین آن هنوز پابرجاست؟ توضیح اینکه از یک سو بر افعال انسان بنا بر باورها و الگوهایی اصلی که برای خویش انتخاب می کند، اصول و صفاتی مترتب است، و از سوی دیگر بنا به تعالیم اسلامی، انسان خلیفه خداوند در زمین است و با یک مقایسه ساده میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که اعمال انسانی بایستی به صفات فعل الهی متصف باشند و در جهت متجلی ساختن آن صفات شکل بگیرند تا شرط امانتداری در خلافت رعایت گردد. بازار زرگری یزد ۵۳ باب مغازه با طلاهای معروف و خاص ۲۰ عیار یزدی دارد که با زرق و برق ویژه خود، چشم هر رهگذری را خیره می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد