سیاسفید

مجله اینترنتی سیاسفید

سیاسفید

مجله اینترنتی سیاسفید

مردان باید همه چیز را در مورد واریکوسل بدانند


همانطور که بیماری هایی وجود دارد که فقط در زنان رخ می دهد، این امر در مورد مردان نیز صدق می کند به عنوان مثال واریکوسل یکی از این بیماری هاست که فقط در مردان بروز می کند واریکوسل شبیه به وریدهای واریسی است. اما به جای ساق پا از شکم سرچشمه می گیرد در بیشتر موارد، این اختلال یک مشکل جدی نیست. با این حال، می تواند بر باروری مردان تأثیر بگذارد

این اختلال زمانی رخ می دهد که رگ های خونی خاصی در کیسه بیضه بزرگ شوند.طبق آمار، این اختلال تقریباً در 15 درصد از مردان بین 15 تا 25 سال رخ می دهد.

واریکوسل معمولاً یک طرف بیضه را درگیر می کند. من شما را با اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع به روز خواهم کرد.

آیا واریکوسل دارید؟

واریکوسل به معنای بزرگ شدن وریدهای کیسه بیضه است. در واقع کیسه بیضه حاوی کیسه بیضه است. بیضه ها حاوی رگ ها و وریدهایی هستند که خون را به غدد تولیدی منتقل می کنند، به عنوان مثال، وقتی جریان خون قطع می شود، منجر به واریکوسل می شود.

این بیماری می تواند وریدهای خاصی به نام شبکه پامپینی فرم را تحت تاثیر قرار دهد. واریکوسل تولید و کیفیت اسپرم را کاهش می دهد. به همین ترتیب، برخی از مردان از ناباروری رنج می برند.

علائم واریکوسل

در بیشتر موارد، واریکوسل باعث درد نمی شود، اما زمانی که درد رخ می دهد، به نظر می رسد:

هنگام ایستادن یا انجام فعالیت بدنی وضعیت شما بدتر می شود.

درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

وقتی به پشت می خوابید، درد کمتری احساس می کنید.

دردت داره بدتر میشه

علائم واریکوسل

اگر هر یک از علائم واریکوسل را مشاهده کردید، باید به پزشک خود مراجعه کنید:

هر گونه تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر اسپرم

وجود ماده

مشکلات باروری

تورم بیضه ها

سیاهرگ هایی که به طور غیر طبیعی بزرگ یا باریک به نظر می رسند.

علت واریسلا

هر بیضه توسط یک طناب اسپرماتیک حمایت می شود. این طناب ها حاوی سیاهرگ ها، عروق و اعصابی هستند که وظیفه حمایت از این غدد را بر عهده دارند. در دریچه های یک طرفه، وریدهای سالم خون را از بیضه به کیسه بیضه و سپس به قلب می برند.

گاهی خون در رگ ها حرکت نمی کند و این باعث تجمع خون در رگ ها می شود. واریکوسل در طول زمان به کندی ایجاد می شود. علت این اختلال ناشناخته و علت دقیق آن ناشناخته است.

آیا خطراتی در ایجاد واریکوسل وجود دارد؟

خطر ابتلا به واریکوسل وجود ندارد. اما در بیشتر مواقع در مردان در دوران بلوغ اتفاق می افتد. نکته ای که در مورد این بیماری وجود دارد این است که اگر واریکوسل در مردان بالای 40 سال دیده شود، معمولاً به دلیل انسداد سیاهرگ اصلی شکم ناشی از تومور در کلیه است.

در این موارد باید برای بررسی بیماری های کلیوی و مجاری ادراری – اورولوژی به اورولوژیست مراجعه کرد تا معاینات دقیق انجام شود.

عوارض واریکوسل چیست؟

در برخی موارد، واریکوسل می تواند منجر به عوارض زیر شود:

عقیمی

ناباروری جدی ترین عارضه ای است که می تواند از این اختلال در انسان ایجاد شود. زیرا، تجمع خون در یک قسمت از بیضه منجر به افزایش دمای بیضه می شود. تحقیقات نشان داده است که بین 35 تا 44 درصد از مردان مبتلا به ناباروری اولیه به واریکوسل مبتلا هستند.

ناباروری اولیه به معنای زمانی است که زوجین پس از 12 ماه تلاش نمی توانند باردار شوند. علاوه بر این، این اختلال 45 تا 81 درصد از مردان مبتلا به ناباروری ثانویه را تحت تاثیر قرار می دهد. در این صورت زن و شوهر می توانند حداقل یک بار باردار شوند، اما نمی توانند دوباره بچه دار شوند.

انقباض بیضه

واریکوسل می تواند باعث آتروفی یا کوچک شدن بیضه شود. لوله های اسپرم ساز قسمت اصلی بیضه ها را تشکیل می دهند. اگر این قسمت از بیضه آسیب ببیند، بیضه کوچک می شود.

عدم تعادل هورمونی

تغییرات هورمونی می تواند به دلیل افزایش فشار و پاسخ سلول رخ دهد. در چنین مواردی ممکن است حاوی سطوح بالایی از هورمون لوتئینیزه کننده (LH) باشد. این هورمون هم در مردان و هم در زنان وجود دارد. اما بیشتر در زنان رخ می دهد. سطوح غیر طبیعی تستوسترون نیز ممکن است رخ دهد.

درمان واریکوسل

افراد مبتلا به واریکوسل معمولاً به درمان خاصی نیاز ندارند مگر اینکه علائم زیر را تجربه کنند:

احساس درد و ناراحتی.

تعداد کم اسپرم

ناباروری ناشی از واریکوسل که حداقل دو سال طول بکشد.

در چنین مواردی، متخصص اورولوژی ممکن است جراحی بیمار را در نظر بگیرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد